`

Dure merken helemaal niet duurzaam

Dure merken helemaal niet duurzaam

Je zou denken dat populaire merken die hoge prijzen vragen voor hun kleding, ook wel zorgen dat hun kleding kwalitatief goed gemaakt wordt. Dat ze duurzame energie gebruiken, goede lonen betalen aan de makers van de kleding, en stoffen gebruiken van organisch geteelde gewassen. Niets is minder waar! Rankabrand deed duurzaamheidsonderzoek naar premium merken, en bekeek hoe deze labels omgaan met het klimaat, het milieu en de arbeidsomstandigheden. Het bleek dat juist de duurdere merken veel minder goed scoren als het gaat om duurzaamheid.

Rank a brand onderzocht 24 premium merken, en maar liefst 13 modemerken kregen de laagst mogelijke score in duurzaamheid en daarmee een negatief koopadvies.  “De premium merken vragen flinke bedragen voor hun kleding. Er zijn dus voldoende middelen om de arbeiders in de lagelonenlanden een goed loon te betalen en milieuvriendelijk te produceren. Maar dat laten de meeste merken niet zien. Een duur prijskaartje garandeert dus geen duurzaam productieproces”, aldus Rank a Brand oprichter Niels Oskam. Als consument denk je misschien dat je betaalt voor kwaliteit als je dure merken koopt, maar eigenlijk betaal je dus meer voor het imago van het merk, en de dure campagnes die ze voeren om jou te laten geloven dat ze een goed merk zijn.



Buiten dat het productie-proces dus niet zo duurzaam is, is veel kleding van duurdere merken ook niet direct van betere kwaliteit, waardoor het langer meegaat. Het is niet zo dat als je 50 euro voor een shirt van een duur merk betaald, dit shirt van dusdanige kwaliteit is dat het een tijdje mee kan. Sterker nog, labels die op grote schaal produceren zijn altijd op zoek naar nog goedkopere productie-landen en fabrieken. Als een kledingstuk ook maar een paar cent goedkoper gemaakt kan worden in een ander land, of in een andere fabriek, dan zullen ze hun productie verplaatsen. Het gevolg is dat de kledingfabrieken onder enorme druk staan om steeds maar weer goedkoper te produceren, anders raken ze hun afnemer kwijt. En dit komt zeker niet ten bate van de gebruikte materialen en de omstandigheden voor de arbeiders in de kledingfabrieken!



Bij Green Lily vind je alleen merken die al jarenlang produceren bij bepaalde fabrieken. Labels die er zorg voor dragen dat de materialen die gebruikt worden zo milieu-vriendelijk mogelijk zijn, de kleding kwalitatief goed in elkaar steekt, en de arbeiders een eerlijk loon ontvangen. Deze labels produceren naar aanleiding van vraag; ze inventariseren wat de winkels willen inkopen, en produceren dat wat er nodig is, en niet meer. Er vindt dus ook minder verspilling plaats, want er wordt amper te veel geproduceerd.


Daarbij zijn de merken die te koop zijn bij Green Lily nog niet op iedere straathoek te koop. Komodo is al wat groter, maar het Belgische UpRise wordt pas in zo'n twintig winkels in Europa verkocht! Als je wat koopt bij Green Lily, ben je er dus van verzekerd dat er aandacht besteed is aan mens en milieu tijdens de productie, dat de kleding van goede kwaliteit is en lang mee gaat, en dat de kleding uniek is.



Wil je meer weten? Lees de informatie over de merken waar Green Lily mee samen werkt.
 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »