`

Waar komt een shirt vandaan?

Waar komt een shirt vandaan?

Er moet heel wat gebeuren om van katoen een shirt te maken. Je shirt is waarschijnlijk de hele planeet over geweest voordat het bij jou in de kast terecht kwam. Er zit dus nog een hele wereld achter je shirt!

Waar komt je shirt vandaan?

Melk komt uit een koe, aardappelen uit de aarde, en de bakstenen van ons huis uit de klei. Tegenwoordig is het allemaal niet meer zo simpel; we gebruiken zoveel verschillende producten, waarvan het ene deel uit de ene fabriek komt, en het andere uit een andere. Met duizenden grondstoffen, productie-ketens die over de hele wereld lopen, en duizenden bewerkingen die ieder product krijgt, is het lastig bij te houden waar onze producten precies vandaan komen.


Ik kwam vandaag een long-read (=lang artikel op internet) tegen, waarin men precies heeft uitgezocht waar een t-shirt van katoen vandaan komt. De auteurs volgden het hele productie-proces en brachten in kaart wie en welke bedrijven er allemaal betrokken zijn. Voor dit shirt kwam de katoen uit de VS, ging naar Bangladesh en Columbia om gesponnen en geweven te worden, en de shirts kwamen weer terug naar de VS om verkocht te worden. 



Mensen, maar vooral machines

Het artikel geeft een goed inzicht in de mensen en drijfveren achter onze wereldwijde kledingproductie. Zo is er de Amerikaanse katoenboer, die afgelopen jaar nog voor 3 miljoen dollar machines aanschafte, en allerlei steun krijgt van de overheid om zijn bedrijf draaiende te houden. En de vrouw in Bangladesh, die vanuit het platteland naar de stad is gekomen, omdat haar familie hun schulden niet meer kon afbetalen. Ze verdient nu 80 dollar per maand, waarvan ze er zelf 10 houdt, en de rest naar haar familie op het platteland gaat.

Ook de problematiek omtrent de slechte arbeidsomstandigheden in de kleding-industrie in Bangladesh wordt aangestipt. De regering in Bangladesh heeft recentelijk het minimum-loon verhoogd.  Maar nu is de vrees dat de kledingmerken naar andere landen zullen vertrekken om hun kleding nog goedkoper geproduceerd te krijgen. En Bangladesh, een van de armste landen ter wereld, kan deze business goed gebruiken!  


De wereld achter je shirt, de gedachte achter je koop-gedrag

De Columbiaanse Doris roept in het laatste filmpje op om je te realiseren dat er een hele wereld achter je shirt zit. Mensen met dromen en hoop, mensen die vooruit willen komen in dit leven. De grootste kosten van een shirt zitten niet in het wereldwijde transport van de grondstoffen en het product, of de kosten van het katoen. Een shirt kost soms 80 of zelfs 90 euro omdat het label wat het gemaakt heeft er hoge winst op wilt maken. Winst die weer nodig is om reclame te maken, en de consument te overtuigen hoe cool het merk wel niet is. Zodat de consument zich weer kortstondig gelukkig voelt als hij een shirt van dat bepaalde merk kan aanschaffen.  


Gelukkig zijn er steeds meer mensen die liever kijken naar hoe cool het merk met zijn kleermakers en het milieu, omgaat. Mensen die zich beseffen dat het niet gaat over hoe vol je kledingkast hangt met dure merkkleding. Dat het eerder gaat over welke bijdrage jij kunt leveren aan het geluk van iemand anders. Door je geld uit te geven aan bedrijven die het wel wat boeit wat er in die wereld achter de kleding gebeurd, maak je een duidelijk statement.   


Jij als lezer van dit blog bent hier niet voor niets terecht gekomen. Jij realiseert je vast al dat er mensen en emoties achter de productie van ieder product zitten. Jij bent een van die coole mensen die net even verder kijkt, en net even duurzamer koopt!  


Het artikel wordt opgeluisterd met korte informatieve filmpjes, en veel achtergrond feiten. Een aanrader!  


Planet money makes a t-shirt

Reacties

  1. rene sauveur rene sauveur

    Ha Lonneke,
    Green Lily is een veelzijde site. Toegankelijk, speels en goed geschreven ook. Interessant verwijzingen. Ik ga nog even kijken wat er nog meer te ontdekken valt.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »